Mercedes Benz LA 3500/42 (312)

 

 

  Jeg havde  været på en brugtbilsmesse i Bella Centret, hvor der var en masse fine personbiler til salg. Mine øjne blev dog tiltrukket af noget ganske andet, en stor går 312 der ragede godt op over alt det andet, man kan vel sige at jeg var "tabt" med det samme, sådan en måtte jeg eje.  Hr. Spangsbjerg, havde  312´eren  til salg, til højstbydende, mit bud var nok i underkanten, for jeg fik i alle tilfælde ikke nogen bil den dag.

 Nogle tid efter så jeg en annonce i Erhvervsbladet, hvor der blev annonceret med Mercedes veteranlastbiler, den blev "sakset" og gemt i en skuffe. Der kom som der ofte gør, noget i vejen (GMC) og annoncen blev glemt i et par år. Pludselig en dag dukker den op, under en oprydning, ahh man kunne lige ringe og høre om der skulle være en 312´er, det var der, og en uges tid senere var vi på vej til Bindebalde ved Egtved, for at se på Mercedes.

 

 

                            

                             MB på vej hjem. Januar 2001                       Charlotte og Kai.
  

 Da vi kom til Bindebalde købmandsgård kunne vi se "dyret", den var temmelig træt at se på, så jeg var lidt skeptisk, min kone vendte det hvide ud af øjnene, og min far sagde, den skal du da ikke have vel???....

 Men som Arne (sælger) sagde, den skal bare have lidt Slipol,  og motoren gik fint.

 Vi blev enige om prisen, efter en prøvetur over til Arnes gamle værksted. Som man kan se, var der ikke så meget lys på bilen, så da vi var færdige med at handle, ved 13 tiden, fik vi travlt med at skifte olie, så vi kunne nå at køre de 220 km hjem, inden det blev mørkt. Vi nåede dog at se Arnes veteraner, langsnudet Volvo trækker med tidstypisk tiptrailer fra midten af tresserne og en Hannomag på alder med 312´eren.

Fabriksfoto af "vognmandsudgaven"

 Slipol korn 40 tak.....Der skulle lidt mere til, her er fronten adskilt og  delene til sandblæsning. Fordelen ved en ex. Civilforsvarsbil, den er ikke så rusten og sliddet er også begrænset, derfor kan man sige at den er let at restaurere.
 

 Jeg kender ikke meget til vognens historie, men den har kørt som vogn 617 hos Civilforsvaret i Horsens. Den blev  indregistreret første gang den 31/12 1952. og afmeldt i 1993. Kilometertælleren viste 80000.  Den var en af de ca. 200 stk. der blev leveret til CF. i halvtresserne.

 Førerhuset er noget senere end 1952, da det er med to bagruder, forskærmene er heller ikke ens, så måske har vognen haft en stor skade på et tidspunkt.

 

                      Der slibes.             Der samles.
Motor. OM 312  6cylindret diesel..
Slagvolume. 4,6 liter.
Effekt. 90 HK ved 2800 O/min.
Forbrug. 1 liter diesel på 5 km.
Tophastighed. 85 km i timen.
Gearkasse. 5 trins med reduktion.
Transmission. 4 hjulstræk indkobles sammen med reduktionsgear.
Vægt (Egenvægt/totalvægt). 4000 kg, 7600 kg.
Bremser. Trykluft forstærkede- hydrauliske.
Karosseri/lad.    Mercedes Benz (Mannheimer karosserie)

Maskinrummet    

   Motoren.

Med kran og grab

Den gamles skur

Klar til syn. I grusgraven.       Læsning af skur.
 Som det kan ses har jeg monteret en lille HMF kran på vognen. Ladet blev 30 cm kortere på den bekostning, Det værste var at få kraftudtaget tilpasset gearkassen, kranen har siddet på en Toyota Dyna og sådan en deler ikke ligefrem "tænder" med  312´erns gearkasse. Grabben er en gammel BSV som jeg har renoveret. Kranen skulle også lige have en omgang.

Kran ved hjemkomst.

Tilbage