GMC CCKW 353 Tipper.

 

 Denne GMC CCKW  er fremstillet i 1944 til US Army. Den er en ud af de ca. 570.000 stk. som General Motors Corporation producerede, fra lige før og under Anden verdenskrig. Da krigen var vundet forærede den Amerikanske regering 1000 vis af disse lastvogne til bl.a. England, Frankrig, Holland, Danmark og Norge. som våbenhjælp. Min GMC er hentet  fra Norge; hvor den blev solgt på auktion i 1994.

                                                                           

 

 GMC blev leveret med et utal af forskellige karosseri-opbygninger. Det kunne være tankvogn, værkstedsvogn, kompressorvogn, eller som min. En tipper. Langt de fleste, var dog med fast lad, til kørsel med gods og ammunition. Her kunne side- fjeldene klappes ned, til bænke, så der var plads til 16 fuldt udrustede soldater.

         

 

 Servostyring er et ukendt begreb på en GMC, til gengæld er styretøjet lavt gearet, så når først vognen kører kan den styres med en finger, og nemt med to hænder når den holder stille. Gearkassen er usynkroniseret så hvert gearskifte foregår med dobbelt udkobling. Der er 10 gear frem, 5 høje plus 1 bak og 5 i reduktionsgear plus bak. Det er ikke noget problem at stoppe vognen, den er udstyret med en ret kraftig vacum-bremseforstærker der med et begrænset pedaltryk "lukker" alle 10 hjul.

  Tip ladet vipper nemt 5 kubik- meter grus af, hvilket er godt 6 ton mere end de 2.5 ton en GMC er nomineret til at køre med.

 

   

  En 4.5 liters rækkemotor på omkring 100 hk stå for fremdriften af de 7.5 ton, der er lovlig totalvægt Topfarten er omkring 70 km i timen, men så er støjen  fra gearkasserne også meget kraftig, det samme er benzin forbruget, der ligger på Ca. 3 km på en liter Super.